Românii din străinătate- interviu cu scriitoarea Claudia Moscovici

Claudia Moscovici

Cum ai ajuns în State şi când?

Eu împreună cu mama mea am emigrat în Statele Unite în 1981, când eu aveam 11 ani. Tata era deja acolo de aproape doi ani ( părăsise România atunci când venise la Institutul Princeton  de Studii Avansate).

Cum te-ai adaptat acolo?

 Deoarece am venit in S.U.A. la o vârstă fragedă, pot spune că m-am adaptat bine. În prezent limba pe care o folosesc cel mai mult este engleza şi mă simt acasă în această ţară. Aş adăuga , ironic, unul dintre primele semne că te simţi “ acasă” într-o ţară este să vezi, cu luciditate, defectele acesteia.Văd multe probleme sociale şi culturale în Statele Unite şi privesc mult mai critic ceea ce se întâmplă aici decât o fac faţă de alte ţări pe care le vizitez ca turist.

Descrie viaţa ta din Statele Unite, atât cea privată cât şi profesională.

 Modul meu de viaţă s-a schimbat drastic de când am părăsit Academia în 2009 şi am devenit critic de artă şi romancier. Înainte, cu 10 ani în urmă, rutina mea de zi cu zi era următoarea: trezirea, trezirea copiilor care trebuiau să meargă la şcoală, pregătirea micului dejun, să mă asigur că s-au îmbrăcat cum trebuie, să-i duc până la autobuzul şcolii, condus maşina până la Universitatea din Michigan, predat câteva cursuri de artă şi estetică, întorcerea acasă, recuperat copii de la şcoală, cina în familie, scris sau pregătirea orelor de a doua zi, ajutat copii cu temele, relaxare prin citit sau alte activităţi şi o luăm de la capăt a doua zi.

În prezent s-a mai schimbat programul: mă trezesc, răspund la emailuri, promovez lucrări artă, artişti şi articolelel mele pe Facebook şi Linkedin, scris atât articole despre artă cât şi critică literară, iau masa de prânz, curăţenie prin casă, după amiaza lucrez la noul meu roman „Fractals of a Murder”, o iau pe fiica mea de la liceu, fac temele cu fiul meu, Alex, când se întoarce de la şcoală, prepararea cinei pe care o luăm în familie, descoperirea de noi artişti , relaxare cu familia şi apoi la culcare.

La sfârşit de săptămână mergem cu copiii la film sau la alte activităţi: fata mea de 15 ani la călărie şi băiatul de 14 ani la baschet. De cele mai multe ori în week-end ieşim cu prietenii, vizităm muzee şi nu prea stăm pe acasă. Când erau copiii mici, ieşeam chiar mai des.  Pot spune că viaţa mea este una tipică pentru o mamă care lucrează şi scrie.

Claudia Moscovici cu copiii

Cum se vede România din America?

În afară de comunitatea românească, România este foarte puţin cunoscută de către americani. Sunt numai câteva excepţii: mitul lui Dracula, sau Herta Muller de când a luat Premiul Nobel pentru literatură. De asemenea este cunoscut şi numele lui Mungiu, după ce a luat premiu la Cannes. Având în vedere că România este o ţară mică, cu o limbă vorbită de puţină lume, este vital ca să se facă cunoscută prin intermediul vărfurilor culturale pe care le deţine, printr-o promovare mai agresivă.

Nota autorului:

Citiţi şi

https://iulianes31.wordpress.com/2013/03/12/romanii-din-strainatate-o-poveste-din-america/

 

Lasă un comentariu

Filed under Uncategorized

Lasă un răspuns

