Invitaţie la lectură- „Călăul Harnic” de Alexandru Petria

calaul-harnic

Călăul harnic

Alexandru Petria

Editura: Herg Benet
Anul apariției: 2012
Colecția: Poezie
Format: Broșat
Pagini: 108

După douăzeci de ani, Alexandru Petria se întoarce în lumea poeziei. Sub presiunea inspiraţiei, autorul a întrerupt scrisul la romanul ce-l avea în lucru şi a început să scrie poezii. Pe măsură ce le creea, le posta pe pagina sa de Facebook. Astfel, încet-încet, a reuşit să adune destule poezii pentru o carte. Aşa a apărut „ Călăul Harnic”, o carte de poezii de dragoste. Dar iubirea din versurile acestui volum nu este una romantică ci este cea a timpurilor pe care le trăim.

Dar să lăsăm poezia să vorbească pe limba ei:

apă plată, ceai verde

te-am iubit cu trupul pe cuvinte

m-ai iubit cu umbra

am băut numai cafele tari

în căni de apă

ai băut numai ceai verde şi apă plată

am înjurat şi am dat din mâini revoltat

ai zis că perturb liniştea

mi-am jupuit pielea să-ţi acopăr

inima,

iar inima se rostogoleşte pe stradă,

asfaltul se înmoaie pe unde ajunge,

şi rostogolindu-se devine mai rece, aburită, mai rece,

ciudăţenie pe asfaltul topit, zimţată,

inima ta

cu apă plată şi ceai verde

Iată ce spune şi scriitorul Liviu Antonesei pe coperta a IV-a  a cărţii:

„Ceea ce mă tulbură în primul rînd în această poezie, în mod esenţial de dragoste, este forţa imaginilor şi modul surprinzător în care acestea se asociază. Nu, nu la întîmplare, pentru că nu despre suprarealism este vorba în poezia lui Alexandru Petria, ci după nişte criterii misterioase şi una dintre cele mai palpitante dimensiuni ale lecturii este să încerci să găseşti raţiunea – sau, poate, i-raţiunea! – care stă în spatele acestor asocieri.”

 

O definiţie scurtă şi la obiect:

 

adagio

un călău harnic

cu securea tocită

iubirea

 

Alexandru Petria face o incizie precisă (asemenea unui chirurg experimentat) în sentimentele noastre şi ne lasă să ne trăim covalescenţa în compania poeziilor sale:

 

sacul de dormit

de mâine o să ne împărţim facturile,

crizele de bilă,

durerile de picioare,

o să se potrivească şi ochelarii probabil,

o să mă scuzi dacă o sa mă mai văicăresc,

bărbaţii se dau rotunzi, dar nu prea ştiu să sufere în tăcere,

recunosc că sunt un tip greu digerabil şi sunt recunoscător

că ai venit pe strada mea,

recunosc că mai fac cu plăcere pipi contra vântului şi tu eşti o doamnă,

că-mi place clint eastwood,

sărutul o să ne cuprindă ca un sac de dormit

şi-o să te ţin în braţe

în sacul de dormit

cu fermoarul tras până la capătul oxigenului

Poezia lui Alexandru Petria se citeşte cu simţurile ascuţite la maxim şi cu inima deschisă.

 

2 comentarii

Filed under literatura

2 responses to “Invitaţie la lectură- „Călăul Harnic” de Alexandru Petria

Lasă un răspuns

