Invitaţie la lectură- Ep. 9

Astazi este ziua de naştere a unui mare poet al neamului românesc, Grigore Vieru. Din acest motiv ziua de astăzi o dedic poeziei şi am să vă recomand trei cărţi, scrise de poeţi tineri.

“Simfonia frânei” de Marius Ştefan Aldea

 

„Să nu ai niciodată încredere în femei şi în frânele de la dacie”, aşa ne previne Marius în „Ultima simfonie a frânei”. Eu am însă încredere în el şi-l consider un poet care are multe de spus. Trebuie ca noi citititorii să fim pe fază şi să-i citim cu atenţie cărţile prezente şi viitoare .

Am citit cartea dintr-o suflare, n-am mai putut s-o las din mână. În timp ce citeam aveam impresia că sunt înconjurat de mai mulţi poeţi. Era acolo Nichita, era Mircea Dinescu şi parca am văzut şi umbra lui Emil Brumaru. Dar privind în jur mi-am dat seama că nu sunt decât în preajma unui mare poet. Un poet care reuşeşte să mă capteze în aşa fel încât să uit de meciul de la televizor. Şi cum să nu fii atras de versurile acestea pe care le trăieşti în timp ce ţi se derulează prin faţa ochilor!

 

„Viaţa mea este un covor scos la bătut

din care iese praf şi pulbere

de parcă la fiecare lovitură

mi se sparge în buzunar

câte o clepsidră”

 

Simt praful cum iese din mine cu tot cu sentimentele amestecate de timp.

Vă mărturisesc că şi eu scriu, dar numai proză. Mi-e teamă că sub influenţa  „ Simfoniei frânei” a lui Marius Ştefan Aldea, voi începe să scriu şi versuri…şi poate că ar fi păcat. Sau poate că nu…

O carte care se citeşte cu sufletul.

 

“Zeppelin Jack” de Marius Surleac

 

Cartea acestui al doilea Marius, despre care vorbim astăzi, este un cocktail de poezie cu o multitudine de “arome” sentimentale care te pătrund pe măsură ce citeşti. Este multă trăire în aceste versuri şi realitatea pare un pic (sau chiar mai mult) ireală. Poezia lui Marius Surleac te ia din viaţa de zi-cu-zi  şi te aruncă într-o lume fantastică, o lume pe care numai Jack pare a o înţelege.

 

“împreună cu Jack levitez

aproape de infinitul cuprins de aripile delfinilor gemeni

deasupra valurilor

lovit de piatra primei nopţi » – spune poetul.

 

Marius Surleac este un poet care promite mult şi de la care am mari aşteptări. Sunt convins că nu mă va dezamăgi.

 

“Legende urbane” de Tăuşance

 

Volumul despre care facem discuţie este o poveste a vieţii din oraşele noastre de oriunde ar fi ele, din România, din America sau de aiurea. Nu sunt chestii nemaivăzute şi te simţi în lumea ta când citeşti poeziile lui Tăuşance. Este lumea ta şi a mea, văzută prin ochii poetului. Nu e nimic deosebit şi totuşi rămâi cu un sentiment ciudat.

 

“să fie clar nu prea pricep ce se întâmplă în ultima vreme trăiesc

cu senzaţia aia tâmpită care nu te lasă să dormi pentru că

nu mai ştii unde dracu’ ai pus o carte sau mai bine zis cartea aia în

care era o fază faza aia pe care o ştii şi cât de bine o ştii”- zice poetul.

 

Dar cel mai bine ar fi să citiţi şi voi aceste poezii care curg din carte aşa cum curg şi zilele noastre.

 

Vreau în încheiere să salut curajul sinucigaş (dar într-un sens bun) al Editurii Herg Benet, care publică atâţia poeţi (printre care şi cei în discuţie), tocmai acum când volumele de poezie au fost exilate cam departe de ochii cititorilor.

Cine merge prin librării ştie la ce fac referire.

 

Lectură plăcută şi folositoare!

© 2012 Iulian Sîrbu (Iulianes 31)

 

 

Lasă un comentariu

Filed under literatura

Lasă un răspuns

