Tovarăşi de cameră (student la Chişinău)- impresii de lectură

titlu: Tovarasi de camera. Student la Chisinau. Rockman
autor: Mihail Vakulovski
editura: Cartea Romaneasca, 2011
număr de pagini: 280

Cartea lui Mihail Vakulovski mi-a apărut prima dată în faţa ochilor pe Facebook, unde am aflat că trebuie să apară şi tot aici am „auzit” despre lansarea ce urma să aibe loc în urbea mea. Volumul ce se află în posesia mea l-am câştigat la un concurs organizat cu ocazia lansării, aşa că pentru mine cartea în cauză are o încărcătură sentimentală suplimentară faţă de cazul unui cititor obişnuit. Ea este şi un trofeu. Dar n-aş vrea să se creadă despre mine că sunt un cititor neobişnuit. Însă văd că am divagat puţin, cred că ar trebui să vă vorbesc despre carte.

După cum scrie şi pe copertă avem de-a face cu un ROCKMAN. Adică , în traducere proprie, ne aflăm în faţa unui roman greu, un roman nonconformist . Pare un roman scris din mers şi poveştile din el curg în viteză pe lângă noi şi ne învăluie cu un parfum străin. E şi normal pentru că acţiunea se desfăşoară în altă ţară, în Republica Moldova. Acolo se vorbeşte o cu totul altă limbă decat româna- limba moldovenească. Dar nu ştiu cum se face că eu înţeleg foarte bine limba asta şi vă asigur că n-am urmat un curs de limbă moldovenească! E drept că din când în când se mai vorbeşte şi în ruseşte. Aici am noroc că înainte de Revoluţie urmăream canalele TV ruseşti şi uite aşa am învăţat ceva rusă, nu prea multă, numai atât cât să înţeleg esenţialul.

Aş îndrăzni să spun ( şi uite că o şi fac) că romanul nostru ne vorbeşte despre studentul universal şi aventurile sale pe cărările ce duc către absolvire. În esenţă ceea ce se întâmplă în căminele de la Chişinău se întâmplă şi la Iaşi şi în Franţa şi în America şi aiurea. Sigur că aici iese la rampă talentul scriitorului care ne aduce în paginile sale parfumul local şi ne face să intrăm în pielea studentului basarabean.

Ca un element aparte vreau să subliniez scrisorile pe care autorul le inserează din loc în loc în cuprinsul romanului. Sunt scrisori de la consateni care fac armata în Afganistan sau pe alte fronturi ale fostei U.R.S.S., scrisori de la rude sau de la alţi prieteni. Acestea dau un aspect de roman epistolar, dar rockmanul lui Mihail Vakulovski este mult mai mult.

Dacă vă aşteptaţi să vă povestesc romanul să ştiţi că vă înşelaţi. Faceţi bine şi  procuraţi-vă cartea şi citiţi-o! Numai aşa veţi fi cuceriţi de farmecul acestei scrieri.    De fapt cred că este aproape imposibil să povesteşti această carte, s-ar pierde aproape complet farmecul ei!

Aaaa, şi să nu uit, autorul ne-a ameninţat că    „ Tovarăşi de cameră”  va avea  continuare, va fi de fapt o trilogie. Aşa că aştept încă de pe acum continuarea!

4 comentarii

Filed under literatura

4 responses to “Tovarăşi de cameră (student la Chişinău)- impresii de lectură

  1. frumoasă lectură, MULŢUMESC!

  2. m.g.

    Succes! Felicitari!

Lasă un răspuns

